Zdrowa kolacja

Kurczak, twaróg, pieczywo… czy wiesz jakie produkty możesz jeść na kolację? Dobrze skomponowana kolacja zapewni Ci spokojną noc i lekkość z rana. Zapoznaj się z zasadami zdrowego odżywiania i stwórz swój własny zdrowy jadłospis.

Co jeść na kolacje?

Aby przygotować zdrową kolację, należy stosować się wskazówek:

  • niewielka porcja – wieczorem organizm jest zmęczony, spowalnia się metabolizm, co powoduje dłuższe trawienie posiłku. Mała porcja nie obciąży organizmu i pozwoli uniknąć problemu z zaśnięciem.
  • lekkostrawność, czyli zapominamy o tłustych i smażonych daniach zamieniając je na lekki posiłek, który jest bogaty w składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, czyli białko, tłuszcze nienasycone, węglowodany złożone, witaminy i sole mineralne.
  • obecność białka. Najlepszym wyborem będzie jogurt naturalny, twaróg, ryby na parze, kurczak lub indyk.
  • warzywa będą dobrym dodatkiem do produktów bogatym w białko; polecamy takie warzywa jak rzodkiewka, marchew, pomidor, surówki.
  • węglowodany złożone w postaci produktów zbożowych, czyli ryż brązowy, chleb razowy, pełnoziarnisty makaron, otręby, kasze również są zalecane do spożycia podczas kolacji.
  • słodycze i owoce, czyli produkty zawierające cukry proste lepiej spożywać przed południem, ponieważ mają istotny wpływ na figurę. Im więcej czasu będzie miał organizm na ich przetworzenie, tym mniej kalorii odłoży się w naszym organizmie.
  • rezygnowanie z kawy, herbaty i innych napojów pobudzających pozwoli uniknąć problemu ze snem.

 

Co jeść na kolacje aby schudnąć?

Jeżeli chcesz schudnąć, musisz pilnować ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia. Zgodnie z zaleceniami dietetyków kolacja musi zapewnić 20% Twojej całkowitej dziennej ilości kalorii. Pomogą Ci w tym, produkty z wysoką zawartością białka. Są łatwostrawne i sycące:

  • chudy biały ser w połączeniu z warzywami,
  • jajka na twardo,
  • chude mięso – pierś drobiowa,
  • wędlina – chude gatunki,
  • tofu jest idealnym dodatkiem do sałatek,
  • ryby – dorsz, flądra – pieczone lub gotowane na parze.

Wśród przydatnych wieczorem warzyw mogą się znaleźć pomidory, bo są niskokaloryczne i w 93% składają się z wody oraz sałatki warzywne – zawierają małą ilość kalorii i są bogate w witaminy.

Co jeść na kolacje po treningu?

Żeby odzyskać siłę po treningu, organizm przekierowuje wszystkie składniki odżywcze do mięśni. Do tego jest niezbędne białko. Jego aminokwasy pracują nad odbudową uszkodzonych w czasie treningu włókien mięśniowych. Warto połączyć białko z węglowodanami, ponieważ glukoza uzupełnia rezerwy glikogenu, który stanowi źródło energii dla Twojego organizmu. Im wydajniejszy trening, tym większa musi być kolacją… ale pod warunkiem ,że od razu po niej nie planujesz kłaść się spać.

Stosując powyższe porady już w ciągu pierwszych dni poczujesz się lepiej. Twój organizm będzie wypoczęty i będzie sprawnie pracował, a Twoja sylwetka stanie się atrakcyjna i przyciągająca.

Katsiaryna Charnavus